Bandbreedte is de hoeveelheid gegevens die kan worden verzonden over een bepaalde interface (USB3 / GigE / 5GigE) gedurende een bepaalde periode. Hoe hoger de
brandbreedte van de interface, hoe meer en sneller gegevens kunnen worden ontvangen of verzonden. In dit artikel worden meerdere opties voor bandbreedteregeling uitgelegd en hoe u de vereiste
framerate voor uw industriële
USB3 camera kunt bereiken.
Om de bandbreedte van industriële USB3 camera’s te regelen, moeten we begrijpen hoe de USB3 verbinding werkt en hoe we kunnen bepalen welke framerate waarden we nodig hebben.
Voordelen van een USB3 Machine vision camera
USB3 is een geschikte interface voor camera’s met hoge resolutie en hoge snelheid. De USB3 verbinding heeft een maximale bandbreedte van 480 megabyte per seconde. Dit is 10 keer sneller dan USB2 en 4 keer sneller dan GigE. Elke computer en bijna alle developer boards zijn voorzien van USB3-poorten. De USB3.0 camera gebruikt minder rekenkracht dan een USB2 camera. Houd er rekening mee dat de software en camera’s delen van deze 480Mbps moeten reserveren voor pakketheruitzending, dus de bruikbare bandbreedte is 400 Megabytes per seconde.
USB3 chipset, bus en poorten
Mogelijk heeft u meerdere USB3-poorten op uw computer of host apparaat. Deze worden Meestal gedeeld via één BUS naar één chipset. De totale snelheid wordt gedeeld tussen deze poorten. Met onze
Adapter PCIe1x profiteert u bijvoorbeeld van 4x USB3 snelheidspoorten, met gedeelde bandbreedte tussen deze poorten.
Op systemen met meer chipsets, of een PCI-kaart zoals
Adapter PCIe4x heeft u 3x USB3-poorten, en elke poort heeft zijn eigen chipset. Dit resulteert in 4 aansluitingen met volledige snelheid.
Waarom de bandbreedte van een industriële USB3 camera beperken?
Bij het aansluiten van meerdere industriële camera’s op een computer via een USB3-connector, moeten we de bandbreedte van elke camera beperken, zodat elk apparaat een specifieke hoeveelheid bandbreedte gebruikt. Dit zorgt ervoor dat de beelden op een stabiele manier worden overgebracht van de camera naar de PC, met een constante en stabiele framerate. Verkeerde parameters zorgen voor onvolledige of helemaal geen beelden.
Berekenen van de framerate van de industriële USB3 camera
Om de framerate te berekenen moeten we de INDUSTRIAL CAMERA USB3 FRAMERATE calculator gebruiken. Vroeger, na
het installeren van de Galaxy SDK, vond u deze calculator in de volgende map: C:\Program Files\Daheng Imaging\GalaxySDK\Doc\
Sinds de laatste SDK-update is de framerate calculator niet langer inbegrepen. U kunt deze downloaden in
onze download pagina.
In ons voorbeeld sluiten we 3
MER2-502-79 fps USB3 camera's aan op een
USB3 controller met 3 USB3 poorten. Deze camera heeft een framerate van 79FPS.
Dit toont de standaard framerate van 79,19 FPS bij gebruik van de standaard bandbreedtewaarde 400Mbps, of 400000000 bps.
Rekening houdend met de maximale doorvoerlimiet van 400Mbps, zal elke camera worden ingesteld om 1/3 van deze hoeveelheid gegevens te gebruiken. 400Mbps/3 camera’s = 133,3 Mbps per camera.
Dit toont de nieuwe framerate resultaten van 26,53 FPS bij gebruik van 1/3 bandbreedtewaarde 133,3 Mbps, of 133000000 bps.
Het veranderen van de bandbreedte van de industriële camera USB3 in de Galaxy View software
Om de INDUSTRIAL CAMERA USB3 BANDWITH te wijzigen in de Galaxy software, maakt u verbinding met elke camera en navigeert u naar het menu: Remote device / Device control / DeviceLinkCurrentThroughputLimit
Hier kunt u de standaard 400000000 bps wijzigen in de waarde van uw berekening. In ons geval is dit 133000000 bps. Nu worden beelden op een stabiele manier overgedragen van de camera naar de PC.
Vragen? Contacteer ons!